
201EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

Research Articles

The changes in Soviet television in the years of 
Gorbachev’s reforms

Nicholas CONTI

Sapienza University of Rome

conti.1904349@studenti.uniroma1.it

Summary

This study intends to analyze the political, social and cultural role of So-
viet television in the years of Mikhail Gorbachev. The author investigates 
the new television programs, their contents and the new Soviet legislation 
around the media in order to obtain information on the socio-political im-
pact that the television medium has played in the historical events that led 
to the dissolution of the Soviet Union. 

This text, which briefly reviews the new television programs that arose 
after the start of glasnost and generally analyzes the «new way of doing 
TV» of those years, is intended to be an introduction to the study of late 
Soviet television. In fact, as demonstrated in the article, television played 
a leading role in the intricate events that led to the collapse of the Soviet 
empire, from a cultural, political and legislative point of view.

Keywords: Glasnost, Soviet television, Vremya, Telemost, Vzglyad, Me-
dia Law, January Events.

Doi:10.17932/EJOSS.2021.023/ejoss_ v02i2002

mailto:conti.1904349@studenti.uniroma1.it


The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

202

1.	 Brief history of television in the Soviet Union

The development of television in the Soviet Union began, as in the Unit-
ed States and Western Europe, in the 1930s. The first regular service began 
on March 10, 1939. It included just a hundred television stations in the 
Moscow region and broadcast images of the opening of the 18th CPSU 
Congress.1

The importance of television as a tool for broadcasting, indoctrination, 
and propaganda was immediately understood by the Soviet leadership, so 
much so that in the first Five-Year Plan in the aftermath of World War II 
the expansion of the television apparatus was described as a top priority. 
The Soviet Union consisted of fifteen republics and contained more than a 
hundred different nationalities within it; television was seen as the means 
to unite the various nationalities into one united socialist state.

In 1950 there were 10,000 televisions throughout the Soviet Union, but 
only ten years later there were already nearly five million.2 In 1967 color 
broadcasting began in Moscow and Leningrad, thanks to the use of the 
SECAM system, jointly developed by French and Soviet technicians.

In the 1940s and 1950s, television programs were broadcast locally, as 
the available technology did not yet allow for simultaneous broadcasting 
throughout the vast Union.3

The Brezhnev era is when Soviet television reached its highest rate of 
growth and development. In 1970, a much more centralized television pro-
gramming system was established by decree; from this time, every city or 
regional television studio anywhere in the Union had to submit to direct 
orders from Moscow. 1973 was the year of the reorganization of the «State 
Committee of Television and Radio Broadcasting», known by its acro-
nym Gosteleradio, the main state body overseeing all television and radio 
broadcasting in the Soviet Union.4

1 Brian McNair, Glasnost, Perestroika and the Soviet media, London-New York, Routledge, 1991, p. 40.
2 Ellen Mickiewicz, Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union (Communication & Society), New 
York, Oxford University Press, 1988, p. 3.
3 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law in the Soviet Union, Digital Commons LMU 
and LLS, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, 1991, p. 298.
4 Gosteleradio had been created as early as 1967 with the function of organizing state propaganda. In 1973 it was 
reorganized to give absolute importance to the television medium.



Nicholas Conti

203EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

The first national television network began operating in 1960 and was 
called Pervaya Programma (literally «First Program», but translatable as 
«First Channel»). Pervaya Programma was the first network to operate 
throughout the Union and it was forbidden for local television stations 
to interfere in any way with its programming, which was determined by 
Moscow.5

In 1967 in the Ostankino Television Technical Center, on the outskirts of 
Moscow, the construction of the famous Ostankino Tower was completed. 
The 540-meter-high tower is still the center of Russian broadcasting.

The second national television network arrived in 1982 and was named 
Vtoraya Programma («Second Channel»): on this channel, local networks 
had greater freedom to intervene and include regional programs.6 Mean-
while, Tretya Programma («Third Channel») and Chetvertaya Program-
ma («Fourth Channel») had been launched in Moscow in 1962 and 1967, 
with the stated aim of being «educational channels» but in fact educating 
official Communist Party propaganda.7

During the Brezhnev years, the function of Soviet TV was purely propa-
gandistic: all content was directly controlled from above, there was little 
entertainment and much politics glorifying the state and the General Sec-
retary. A popular joke in those years read:

A viewer turns on the TV and finds, on the first channel, Brezhnev giv-
ing a long speech. He switches to the second channel: again, Brezhnev 
still buzzing. On the third channel, a uniformed officer points a gun at the 
viewer and orders: Comrade, go back to the first channel!8

The main Soviet newscast, Vremya («Time»), began airing on January 
1, 1968, and, except for an interruption between 1991 and 1994, has con-
tinued to be broadcast to the present day. Until just before the advent of 
Gorbachev, rather than a Western-style newscast, Vremya was a veritable 
bulletin of the Soviet government; all news that did not glorify the com-
munist government was omitted and the capitalist West was frequently 
portrayed negatively.  

5 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 300.
6 Ellen Mickiewicz, Split Signals…, p. 6.
7 Ibid, pp. 7-8.
8 Hedrick Smith, The New Russians, New York, Random House, 1990, p. 162.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

204

Vremya lasted approximately thirty minutes and aired on both national 
channels simultaneously at nine o’clock in the evening, with a repeat the 
next morning; it was broadcast throughout the Union and for years was 
the most powerful medium of Soviet propaganda. According to a study 
by Gosteleradio, in 1985 90% of the Soviet population considered Vremya 
their main source of information.9 The structure of the newscast was very 
strict: it always began with news from within the Union (omitting any 
negative news such as clashes, famine or natural disasters); then it went 
on to list the achievements of socialism in industry and agriculture and 
finally the last part was devoted to international news, sports and weather 
forecasts.10

The rise of Gorbachev and his reforms completely revolutionized the 
way television was done in the Soviet Union. According to many observ-
ers, the television itself was the driving force behind glasnost and was a 
pioneer in breaking many of the taboos that had constrained Soviet media 
for decades.11

2.	 The years of Gorbachev and «Prozhektor Perestroiki»

As early as December 1985 Gorbachev decided to retire Sergey Lapin, 
head of Gosteleradio since 1970, and replace him with Aleksandr Aksen-
ov, former Premier of the Belarusian RSS.

With the implementation of glasnost, within a few months, Soviet tele-
vision became unrecognizable; tight top-down control was dispensed with 
and a wealth of new television programs were born, embodying what was 
undoubtedly the most radical part of liberalization. The new programs 
were numerous, but the most important and revolutionary was probably 
Prozhektor perestroiki («Прожектор перестройки», translatable as Spot-
light on Perestroika).12

9 Ellen Mickiewicz, Split Signals…, p. 32.
10 Daphne Skillen, Freedom of Speech in Russia: Politics and Media from Gorbachev to Putin, London, 
Routledge, 2017, p. 132.
11 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 294.
12 To directly view the television material to write this article, the Gosteleradio archive was used (I refer to the 
official YouTube Channel of the Gosteleradio Archive: «Советское телевидение. ГОСТЕЛЕРАДИОФОНД», 
https://www.youtube.com/c/gtrftv/featured). The Archive is completely free and open access; it contains nearly 
twenty thousand videos of countless Soviet television programs, including precisely Prozhektor perestroiki. The 
channel has more than three million subscribers and more than one billion views; it is an invaluable source for 
anyone who wants to study the history of Soviet television.



Nicholas Conti

205EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

Prozhektor perestroiki was launched on August 3, 1987, and was intend-
ed to air immediately after Vremya, as an afterword that would add ten to 
fifteen minutes to the news program. As the name suggests, the purpose 
of the program was to investigate how the implementation of reforms was 
progressing, often going into the streets to interview ordinary citizens for 
real and honest opinions. The program immediately became very popular, 
as for the first time Soviet citizens felt they were at the center of some-
thing, for the first time their opinions were not only heard by someone, but 
even discussed on television.

The daily Izvestia wrote: «It is hard to recall another Central Television 
program that arouses such great interest», as Aleksandr Krutov, the his-
toric presenter of Prozhektor perestroiki, recalled in the magazine Russkii 
Dom («Russian Home») of which he is still editor-in-chief.13

The program was conceived by Leonid Kravchenko, deputy chairman 
of Gosteleradio from 1985 to 1988 and then chairman from 1990 to 1991) 
and the Alexander Yakovlev, a close collaborator of Gorbachev who was 
called the «architect of perestroika».14 In his autobiography15 Kravchenko 
recounts a number of episodes in which Prozhektor perestroiki succeeded 
in solving important problems for citizens literally in a matter of hours; 
problems that in the Soviet Union of previous years would probably have 
lasted weeks or months.

For example once, Kravchenko recalls, trucks delivering fruits and veg-
etables blocked traffic near Ostankino, demanding a meeting with Russian 
television executives. Kravchenko went in person to talk to the truckers and 
discovered that some vegetable warehouses had been demanding bribes 
for about a week and were not allowing drivers to unload tons of produce. 
The truckers asked Kravchenko to organize an episode of Prozhektor pere-
stroiki right then and there to bring this issue to the attention of the public. 
Kravchenko agreed, but while he was arranging it, he received a phone call 
from Viktor Grishin, an important member of the Politburo of the CPSU 
Central Committee and historic First Secretary of the Moscow City Com-
mittee. Grishin had already heard the news and wanted to prevent the issue 
from being aired in prime time on one of the most watched programs in the 

13 Aleksandr Krutov, O žizni, o sebe («On Life, On Myself»), Russkii Dom, http://www.russdom.ru/node/27. 
14 Daphne Skillen, Freedom…, p. 117.
15 Leonid Kravchenko, Kak ya byl televizionnym kamikadze, «Как я был телевизионным камикадзе», Moscow, 
AiF Print, 2005. The book is published only in Russian.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

206

country. «Comrade Kravchenko», Grishin said sternly over the phone, «I 
have ordered that all these trucks be unloaded immediately at the nearest 
vegetable stores. In two hours the problem will be solved. The blackmail-
ing bureaucrats will be punished severely. But please, let us dispense with 
Prozhektor perestroiki». The program still aired showing the truck drivers, 
but it was also shown how Grishin quickly solved the problem.

This is only one of a great many examples that could be given to demon-
strate the importance of a television program such as Prozhektor perestroi-
ki, which was created to analyze change and became its driving force and 
stimulus.

Another issue that was investigated by the show was the widespread scar-
city of newspapers in the Soviet Union.16 As reforms and unprecedented 
freedom of speech were consolidated, demand for newspapers and maga-
zines increased exponentially, far outstripping a supply caught unprepared. 
Many citizens accused the authority of artificially creating this shortage of 
newspapers, in order to limit the circulation of the excessively radical new 
publications; Prozhektor perestroiki thus decided to investigate the matter.

A reporter from the tv program went to a Moscow newsstand at six in the 
morning; there was already a long line of people waiting to buy a copy of 
a newspaper. The vendor stated to the broadcast microphones that usually 
by eight o’clock in the morning he had already sold all the newspapers. Af-
ter showing the problem, following the usual procedure of investigation, 
Prozhektor perestroiki journalists would go and ask for explanations from 
those in charge, pointing out the issue. In this case they went to the chair-
man of the Goskomizdat17 Mikhail Fedorovich Nenashev. From the inter-
view with Nenashev it turned out that the real problem behind the lack of 
newspapers was the technological backwardness of the printing industry. 
«We have about 79,000 printing presses, 46 percent of which are fifteen 
years old», Nenashev told the microphones of Prozhektor perestroiki, «the 
technology installed fifteen or twenty years ago is obsolete and requires 
complete replacement. But the saddest thing of all is that nowhere in this 
country do we produce this equipment».18

16 Prozhektor perestroiki, March 1,1988.
17 Государственный комитет Совета министров СССР по делам издательств, полиграфиии и книжной 
торговли (State Committee of the USSR Council of Ministers for Publishing, Printing and Book Trade).
18 Brian McNair, Glasnost…, p. 49.



Nicholas Conti

207EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

The fact that a television program could freely investigate the problems 
of ordinary citizens and go to the officials dealing with them and hold them 
to account, urging speedy and functional solutions, was already something 
revolutionary in the Soviet Union.

3.	 Case study: the Chernobyl disaster (analysis of the spreading of 
the news)

Glasnost, little more than a month after its launch, was tremendously 
tested and suffered an immediate setback. 

On the night of April 26, 1986, not even two months after the end of the 
XXVIIth Congress of the CPSU in which Gorbachev had officially initiat-
ed reforms, the fourth reactor at the Chernobyl nuclear power plant in RSS 
Ukraine, about 100km north of Kiev, failed causing the largest accident in 
the history of civilian nuclear power. What caused the disaster was a fatal 
interaction between a series of human errors and distractions and outdated 
technology dating back to the postwar period.19

Faced with this first and sudden test, the young glasnost gave way to the 
old culture of secrecy. The Politburo met in an extraordinary session. Ya-
kovlev, who advocated fully informing the public, stated later that general 
bewilderment reigned in the meeting and «no one knew what to do».20 
Some information soon leaked out from the Western media. Sweden was 
the first to raise the alarm, reporting an abnormal radiation spike; the news 
spread throughout Western Europe but, in the absence of an official state-
ment from the Soviet government, no one knew what had really happened.

For two days no Soviet media said anything about it, until the April 28 
evening edition of Vremya announced, as the seventh news item and using 
just five sentences: «An accident has occurred at the Chernobyl nuclear 
power plant. One of the nuclear reactors has been damaged. Measures are 
being taken to eliminate the consequences of the accident. Help is being 
brought to the victims. A government commission has been established».21 
Few words, no pictures, little importance: that was how Soviet television 
announced the disaster.22

19 Andrea Graziosi, L’Urss dal trionfo al degrado. Storia dell’Unione Sovietica, 1945-1991, Bologna, Il Mulino, 
2011, p. 528 and Hans Modrow, La perestrojka e la fine della DDR, Milano-Udine, Mimesis, 2019, p. 44.
20 Andrea Graziosi, L’Urss dal trionfo al degrado…, p. 528.
21 Vremya, April 28, 1986.
22 Ellen Mickiewicz, Split Signals…, p. 61.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

208

Although made in such a frugal manner, the announcement of the Cher-
nobyl accident was nonetheless a novelty for a journalism accustomed to 
completely omitting any negative news, and those five sentences deliv-
ered with indifference represented an initial breach in Soviet public in-
formation.23 It was not until May 14, eighteen days after the disaster, that 
Gorbachev spoke to the nation, although much of the speech consisted of 
accusing the United States and the West of exaggerating the gravity of the 
situation in their media for anti-Soviet propaganda purposes.24

To compare how the news was treated in the early days in the Soviet 
Union and in the West, it’s useful and interesting to compare the Sovi-
et news program Vremya with the Italian TG125 and the American ABC 
News.26

It has been said how Vremya announced the news of the accident on the 
evening of April 28: in an atonal, anonymous voice, with a note of indiffer-
ence and that superficial swiftness with which news of little consequence 
is usually reported. Instead, the Italian newscast opened with the follow-
ing words: «The aftermath of the disaster at the Chernobyl nuclear power 
plant in the Soviet Union almost totally focuses the world’s attention». 
It seems impossible that they were referring to the same event described 
so unimportantly by the Soviet news program. «It is a situation that is in 
many ways out of control», the Italian journalist continues, «especially 
because of this extreme scarcity of information provided by the Soviet au-
thorities, with an attitude described as irresponsible by several countries». 
So, in Italy as in other countries aligned with the Atlantic bloc, the news 
was given marking the seriousness of the incident and blaming the Soviet 
government for the lack of comprehensive coverage of the news.

The American ABC News on April 28 opened with the following sen-
tence: «A nuclear accident has occurred in the Soviet Union, and the Sovi-
ets have admitted that it happened». The Americans with this ironic-tinged 
opener wanted to announce that there were two important pieces of news: 
it was not only the accident itself that was news, but also the fact that the 

23 Daphne Skillen, Freedom…, p. 118.
24 The Vremya episode can be viewed in Russian and in its entirety in the GOSTELERADIOFOND archive at 
the following link https://www.youtube.com/watch?v=0Fe6f5poNOQ. Instead, to see a cut and dubbed version 
in English, which aired on the U.S. NBC News, can be viewed at the following link https://www.youtube.com/
watch?v=0k3wnXBE5S0.
25 1986 TG1 episode about Chernobyl https://www.youtube.com/watch?v=HLL8ZpeGV5s.
26 ABC News, April 28, 1986 https://www.youtube.com/watch?v=XmeeEpWxfRY.

https://www.youtube.com/watch?v=0Fe6f5poNOQ
https://www.youtube.com/watch?v=0k3wnXBE5S0
https://www.youtube.com/watch?v=0k3wnXBE5S0
file:///Users/user/Desktop/EJOSS%20EKI%cc%87M%202022%202-2/%20https://www.youtube.com/watch?v=HLL8ZpeGV5s
https://www.youtube.com/watch?v=XmeeEpWxfRY


Nicholas Conti

209EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

Soviets had mentioned it on Vremya. Subsequently, a translation of the 
Soviet version of events was reported by the presenter, and then insinuated 
that the Soviets had been so «quick» to report the news only because the 
exponential increase in radiation had been immediately recorded by some 
Scandinavian countries. 

After showing some pictures, the American news program, in the full 
spirit of Cold War competition, proceeded to point out the difference be-
tween American and Soviet nuclear technology:

Most large Soviet plants are different in design from U.S. reactors. The 
main difference is that most Soviet nuclear plants do not have contain-
ment buildings (the thick concrete dome structure that Americans are used 
to seeing built around reactors). When the worst U.S. nuclear accident 
occurred at Three Mile Island, most of the radiation was retained within 
the containment building, unlike this Soviet accident where radiation was 
measured from six hundred to a thousand miles away.27

At the conclusion of the report, it was remarked once again that if the 
Soviets themselves had spoken about it, it meant that the accident had been 
definitely serious: «Sources in Washington speculate that the accident at 
Chernobyl must have been very serious, otherwise the Soviets would nev-
er have acknowledged it».

ABC News also reported on Gorbachev’s May 14 speech.28 Again, the 
news report opened with a provocative sentence: «It took a full eighteen 
days for Soviet leader Mikhail Gorbachev to make a public statement on 
the Chernobyl nuclear disaster», and again a few seconds later, «It un-
doubtedly took a long time for Mr. Gorbachev to speak publicly about it». 
Later the U.S. news program reported about two minutes of Gorbachev’s 
speech, dubbed into English by the commentator, and then concluded the 
report with yet another sentence with ironic-provocative overtones: «It 
was a speech designed to calm Soviet fears and end Western doubts about 
this country’s [the Soviet Union’s] ability to cope with a national disaster, 
but since the Kremlin leadership has taken more than two weeks to deal 
with the problem, it may be a long time before these two goals can be 
achieved».29

27 See note 36, minutes 2:32 - 3:00.
28 ABC News, May 14, 1986, https://www.youtube.com/watch?v=0k3wnXBE5S0.
29 See note 28, minutes 2:51 - 3:07.

https://www.youtube.com/watch?v=0k3wnXBE5S0


The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

210

From the analysis of how these three news outlets reported information 
about the nuclear disaster, some conclusions can be drawn. The first is that 
in 1986 the political climate of the Cold War had far from waned; even 
in reporting tragic news like this, both superpowers indulged in more or 
less explicit attacks, accusations, and provocations. The second observa-
tion we can make is that, among the three, the most unbiased and balanced 
news program was undoubtedly the Italian one. TG1 put the news and its 
consequences first and never directly attacked the Soviet Union, vaguely 
stating that the Kremlin’s behavior was deemed irresponsible «by various 
countries».

Finally, it is important to note that despite the slowness and the difficul-
ties, the mere fact that the disaster was reported by Vremya and addressed 
directly by the General Secretary was a huge step forward for Soviet in-
formation compared to previous decades. Chernobyl was undoubtedly a 
watershed for Soviet media.30 Glasnost, a policy of openness and transpar-
ency that was being pioneered for the first time in those very months, sud-
denly found itself at the center of world attention. Chernobyl was the final 
blow that opened the breach in the Soviet media’s wall of silence, media 
that would become unrecognizable within a few months.

4.	 Radical glasnost and new unfiltered TV shows

As glasnost spread, more and more innovative programs made their 
appearance on Soviet television. In addition to the already mentioned 
Prozhektor perestroiki, other important programs worth mentioning were 
Dvenadtsatyi etazh («Двенадцатый этаж», Twelfth Floor), Do i posle 
polunochi («До и после полуночи», Before and After Midnight), Pyatoe 
koleso («Пятое колесо», literally The Fifth Wheel, but translatable as The 
Spare Wheel), 600 sekund («600 секунд», 600 seconds) and the all-im-
portant Vzglyad («Взгляд», translatable as Look, Vision, Perspective, but 
also Point of View).

One of the earliest shows, aired as early as 1985, was Dvenadtsatyi 
etazh, a program designed for the younger generation and named so pre-
cisely because the «General Editorial Office of Youth Programs»31 of the 
Central Television of the Soviet Union was located on the twelfth floor 
of the Television Center. The purpose of Dvenadtsatyi etazh was to put 

30 Ellen Mickiewicz, Split Signals…, p. 64.
31 Главная редакция программ для молодёжи (Glavnaya redaktsiya programm dlya molodezhi).



Nicholas Conti

211EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

the very young in direct contact with senior officials and public figures in 
Soviet politics. The presenter, Eduard Sagalaev, arranged the youth and 
the officials in two different rooms, joined by a satellite link. In fact, Sa-
galaev argued that arranging all the guests in the studio face to face would 
somehow inhibit the young people who would not feel free to fully express 
their thoughts; and he was probably right: proceeding in this manner often 
resulted in heated and intense generational clashes.

On May 23, 1987, Pravda wrote: «Central Television’s programs for 
young people have recently gained particular popularity… The programs 
Mir i molodezh and Dvenadtsatyi etazh demonstrate an understanding of 
the great social challenges facing young people, help form in viewers a 
sense of responsibility for the Motherland, for its great history and cul-
ture».32

In March 1987, began the airing of Do i posle polunochi, a show created 
by Vladimir Molchanov that achieved immediate great success. The pur-
pose of this program was the infotainment, a combination of information 
and entertainment.33 The show, in its opening theme song, called itself «in-
formacionno-muzykal’noj», or informational-musical; in fact, Molchan-
ov tried to combine interviews, news and politics with live youth music 
entertainment, and again, as in Sagalaev’s show, the experiment was very 
successful.34

The program aired once a month, in the night between Saturday and Sun-
day, and was the stage for the live performance of many songs previously 
banned by Soviet censorship. In an interview with Novaya Gazeta in 2000, 
Molchanov explained why Do i posle polunochi was so successful:

When we went on the air for the first time on the night of March 7-8, 
1987, we were the only ones. There was not a single program on Soviet 
television, with the exception of Vremya, which was broadcast live. And 
there was not a single program that talked about what we were talking 
about. Basically, it was easy for us. Since nothing else was being offered 
to the viewer, the whole country watched us. Then we realized that since 
we were the only ones, we had a chance to say what we wanted, what had 

32 Pravda, May 23, 1987.
33 Daphne Skillen, Freedom…, p. 135.
34 To watch episodes of Do i posle polunochi, one can consult the aforementioned GOSTELERADIOFOND and 
search (in cyrillic) for «До и после полуночи».



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

212

never been said on Soviet television.35

To understand the extraordinary novelty of the topics covered by these 
new shows, we can take as an example the May 6, 1987 episode of Do 
i posle polunochi. The evening’s topics were: the rehabilitation of Igor 
Severyanin, a futurist poet of the 1920s; an account of the Cannes Film 
Festival; a music video by the Soviet heavy-metal group Ariya; an in-
terview with Grace Kennan, an American journalist and daughter of the 
George Kennan who had devised the «policy of containmen» toward the 
USSR at the dawn of the Cold War; an interview with Archbishop Pitirim 
about the availability of Bibles in the Union; and a debate with sociologist 
Igor Bestuzhev-Lada about Russian youth and their uncritical imitation of 
Western fashion.36 Just two or three years earlier, all these topics would 
have been huge taboos and would never have been treated with such free-
dom on public television.

Before talking about Vzglyad, which according to some historians was 
the most-watched television show ever in the Soviet Union,37 I think it 
appropriate to mention two regional programs, produced by Leningrad 
television.

Pyatoe koleso was a program created by the intelligentsia for the intelli-
gentsia, conceived and presented by Bella Kurkova; it aired twice a week 
with very long episodes reaching up to three hours. Launched on April 11, 
1988, it did not enjoy immediate popularity, but slowly managed to win 
an important segment of the audience, an intellectual audience interested 
in the historical, political, and cultural debates and interviews with writers 
and thinkers that the program offered.

The title, «The Fifth Wheel», was meant ironically to indicate its own 
superfluous nature, as the purpose of the program was to tell stories about 
people and ideals that had been considered superfluous by Soviet ideol-
ogy;38 not surprisingly, Pyatoe koleso was very successful even after the 
collapse of the Union, continuing to air until 1996.

35 Novaya Gazeta, March 6, 2000 «Vladimir Molchanov: Diktatura v Rossii vozmozhna vsegda» («Владимир 
Молчанов: Диктатура в России возможна всегда»), the entire interview can be found at the following link: 
https://novayagazeta.ru/articles/2000/03/06/9543-vladimir-molchanov-diktatura-v-rossii-vozmozhna-vsegda. 
36 Do i posle polunochi, May 6, 1987.
37 Daphne Skillen, Freedom…, p. 136.
38 Ibid, p. 138.

https://novayagazeta.ru/articles/2000/03/06/9543-vladimir-molchanov-diktatura-v-rossii-vozmozhna-vsegda


Nicholas Conti

213EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

Another fortunate Leningrad television program was 600 sekund, con-
ceived and presented by Aleksandr Nevzorov. This show was very differ-
ent from Pyatoe koleso; it was fast-paced and humorous and depicted the 
hidden life of Leningrad without filters. It seemed that 600 sekund was 
designed as a parody of Vremya, having quick speeches, no protocol, and 
reporting only bad news. The host, Nevzorov, was also very different from 
typical Soviet news presenters: he wore a leather jacket and always had a 
wry, provocative smile plastered on his face. The program lasted, as the 
title implies, 600 seconds, ten minutes, and behind Nevzorov reporting the 
news was a television set on which a countdown from 600 to 0 was shown; 
the program played precisely on Nevzorov’s race against time, who had to 
announce all the news before the 600 seconds expired.

The show soon became very popular, although it received some criticism 
for showing only negative, often gory news, but Nevzorov defended him-
self by claiming that he was reporting the unvarnished truth, not making 
anything up. Nevzorov made this bleak and violent reality his strong point, 
placing his program in that tradition of «magic realism» that character-
ized the Petersburg stories of Gogol and Dostoevsky; Nevzorov, in fact, 
referred to the humble citizens of Leningrad’s dark corners in the Dosto-
evskian terms of «humiliated and insulted».39

However, the most controversial and most famous show, which twisted 
Soviet citizens’ perception of television, was Vzglyad.

Vzglyad was probably the television symbol of perestroika, and its im-
pact on the politics and society of the time was incalculable.40 The show 
aired, live, every Friday night starting at 11 p.m., continuing without a 
lineup and ending freely often well past midnight.

The first episode was broadcast on October 2, 198741 and immediately 
the program described itself as «a weekly informative-musical-entertain-
ment show for young people», later proving to be a huge success even 
among the less young. The show, which aired until 2001, had numerous 
hosts, but the first three, the most important and those who went down 
in history, were Vladislav List’ev, Dmitry Zakharov, and Aleksandr Ly-

39 Ibid, p. 139.
40 Ibid, p. 136.
41 The first episode of Vzglyad can be viewed in its entirety on GOSTELERADIOFOND at the following link 
https://www.youtube.com/watch?v=AWPcU0rn4w8.

https://www.youtube.com/watch?v=AWPcU0rn4w8


The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

214

ubimov.42 The three young presenters deliberately showed themselves as 
very unprofessional, dressed in Western-style t-shirts and jeans, wanting to 
mark the difference between them and old-fashioned television programs. 
Each of the three embodied a different personality: List’ev was the one 
who was always quiet and relaxed, Zakharov the serious one, and Lyubi-
mov the outgoing and pop music expert.43

The name of the show, Vzglyad, can be translated as «point of view», and 
this was precisely to signify, in the full spirit of perestroika, that the one 
brought by the program was only one point of view among many possible 
ones. Vzglyad was thus doing infotainment similar to Do i posle polunochi 
although, unlike Molchanov’s show, it was less serious and much more 
mischievous in dealing with amusing scoops that often concerned Party 
officials or bureaucrats.44 The two shows were often compared as the two 
symbols of perestroika television. Yevgeny Dodolev, one of the other pre-
senters of Vzglyad, stated in a 2011 interview:

During the same period Vladimir Molchanov’s show Do i posle polunochi 
was broadcast, an order of magnitude higher in terms of quality of content 
and conduct. It came out once a month, the time of the show (before and 
after midnight) was not the best... But Vzglyad had a one-to-four advan-
tage! [Dodolev refers to the fact that Do i posle polunochi aired once a 
month, while Vzglyad once a week] So the show became, as they say now, 
a cult…45

Vzglyad brought prime-time content that was often shocking to audi-
ences; for example, it was the first program to talk about Soviet prisoners 
in Afghanistan, and it caused great scandal the April 21, 1989, episode in 
which Mark Zakharov, director of the Lenkom Theater in Moscow, ar-
gued on air that Lenin’s body should be removed from the mausoleum and 
buried normally. Although Zakharov was not directly criticizing Lenin, 
this proposal was felt to be an affront and Gosteleradio director Aleksandr 

42 Two other prominent Vzglyad hosts worth mentioning were Vladimir Mukusev and Aleksandr Politkovsky, 
husband of the famous journalist Anna Politkovskaya, who was killed in 2006 .
43 Daphne Skillen, Freedom…, p. 137.
44 For example, Vzglyad’s team once waited at the airport for one of the most self-righteous commentators with 
anti-capitalist views in the Soviet Union to arrive and they surprised him with a suitcase full of Western products 
he had purchased during his trip abroad.
45 Larisa Štejnman, «Evgenii Dodolev vsponimaet, kak peredacha Vzglyad izmenila otechestvennoe televidenie 
i ego samogo» («Evgenij Dodolev recalls how the Vzglyad program changed national television and himself»), 
Svobodnaya Pressa, May 21, 2011 (https://svpressa.ru/society/article/43592/?f=1). 

https://svpressa.ru/society/article/43592/?f=1
https://svpressa.ru/society/article/43592/?f=1


Nicholas Conti

215EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

Aksenov was forced to resign for allowing such a thing to be said on tele-
vision.46 Mikhail Nenashev, whom we mentioned a few pages ago as head 
of Goskomizdat, took his place.

The second half of the 1980s represented a golden age for Soviet tele-
vision, and this was thanks to enterprising young men, such as Sagalaev, 
Molchanov, Nevzorov, and the entire cast of Vzglyad, who, with their in-
novative ideas, set out to revolutionize the way television was done in the 
Soviet Union, also thanks to the new freedom of expression. Soviet tele-
vision was the real unstoppable force behind glasnost, and within months 
all the taboos that had plastered the Soviet media for decades were broken.

5.	 Donahue, Pozner and the «Telemost» between the United States 
and the Soviet Union

Among the purposes of perestroika was also to permanently avert the 
risk of nuclear war and somehow end the Cold War;47 one of the best ways 
to implement this purpose was to decrease the distance between the Soviet 
and American populations.

Thus, a broadcast was devised in which a television studio in the United 
States and one in the Soviet Union were linked via satellite, each with its 
own host and its own audience. The Americans called the program US-So-
viet Space Bridge, while the Soviets called it Telemost (literally «Televi-
sion Bridge»). The purpose of this kind of show was to directly connect 
American citizens and Soviet citizens in an attempt to humanize what had 
been considered the enemy for decades.48

46 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 305.
47 Mikhail Gorbachev, Perestrojka. Il nuovo pensiero per il nostro paese e per il mondo, Milano, Mondadori, 
1987, p. 342.
48 Daphne Skillen, Freedom…, p. 119.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

216

The two historic Space Bridges hosts were Phil Donahue for the United 
States and Vladimir Pozner49 for the Soviet Union.50 The two became close 
friends, and in the 1990s they hosted a popular show together in the United 
States called «Pozner/Donahue».

The first Telemost was recorded on December 29, 1985 and aired on 
February 19, 1986 under the American title of «Citizens Summit I - Lenin-
grad/Seattle» and Russian title of «Telemost Leningrad-Seattle». The total 
recording was over two hours, but the program aired cut, differently in the 
two countries. The American version lasted about 45 minutes (one hour 
including commercials), while the Soviet version consisted of 70 minutes 
(without interruptions).51 The two versions were not equal; Soviet TV 
eliminated many funny parts, giving the program a more serious slant.52 
For example, a scene was cut in which an American spectator asked how 
much money Gorbachev made, causing a group laugh in the audience in 
the Leningrad theater. Another episode cut in the Soviet version was when 
an American soldier declared his opposition to the Vietnam War and called 
on the Soviet military to rebel against the war in Afghanistan. In the adap-
tation aired in the USSR, only the part criticizing the Vietnam War was left 
in, and the subsequent appeal was cut.53

In the second Telemost («Citizens Summit II: Women to Women - Len-
ingrad/Boston» in the American version) both audiences were composed 
entirely of American and Soviet women. The show was taped on June 29 
and aired on July 17, 1986. This episode went down in history for the 
phrase V SSSR seksa net («В СССР секса нет», literally: There is no sex 
in the Soviet Union). 54 An American woman had asked Soviet women: «In 
our TV commercials, everything revolves around sex. Do you have such 
TV commercials?». On behalf of the Soviet women, Lyudmila Nikolaevna 
Ivanova replied: «We don’t have sex, and we are totally against it»; the 

49 Vladimir Pozner was born in Paris in 1934 to a Russian father and a French mother. His parents separated shortly 
after his birth, and Vladimir grew up with his mother in New York City. He did not move to Moscow until 1952 
where he attended university and graduated with a degree in biology. He began his career in the Soviet media in 
the 1960s and to this day is one of Russia’s leading journalists. Thanks to his perfect knowledge of English, he 
has traveled the world giving lectures with the aim of bringing the Western world and the Russian world closer 
together, just as he intended to do with Space Bridges with Donahue in the 1980s.
50 Daphne Skillen, Freedom…, p. 119.
51 Ellen Mickiewicz, Split Signals…, p. 43.
52 Ibid, p. 44.
53 For a detailed analysis of the differences between the American and Soviet versions of the first Telemost, see 
Ellen Mickiewicz, Split Signals…, pp. 40-50.
54 Daphne Skillen, Freedom…, p. 120.



Nicholas Conti

217EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

woman meant to say «we don’t have sex, we make love», as she stated in a 
later interview; shortly afterwards another woman in the audience attempt-
ed to correct the first and said «we have sex, but we don’t have such adver-
tisements», but by then the audience had erupted in collective laughter and 
the correction was not clearly pronounced into the microphone; thus, the 
distorted version of V SSSR seksa net went down in history.

The phrase There is no sex in the Soviet Union became a catchphrase in 
those years and was often used to refer to the hypocrisy and anti-sexuality 
of Soviet culture.55

The Space-Bridges experience undoubtedly made a great contribution in 
bringing the populations of the two superpowers closer together, bringing 
face to face ordinary men and women who turned out to be more alike 
than they thought. The Telemost experience also permanently established 
Donahue and Pozner in the Olympus of American and Soviet journalistic 
and television media figures.

6.	 Legislative measures of the summer of 1990

In the summer of 1990, new laws went into effect that went on to institu-
tionalize the major changes that glasnost had brought to the Soviet media 
world over the past four years.56

On July 15, 1990, the «Decree of the President of the USSR on the De-
mocratization and Development of Television and Radio Broadcasting in 
the Soviet Union» was issued by Gorbachev. The purpose of the Decree 
was to allow the establishment of a radio and television broadcasting com-
pletely independent from the control of the Party.57 The Decree consisted 
of an introduction and five short articles, the first of which consisted only 
of a preamble to the next four.

Article Two was crucial in that, for the first time in Soviet history, it 
sanctioned the possibility of establishing private television stations, with 
extremely simple requirements: all that was needed was for the new tele-

55 The first ever Soviet film containing an explicit sex scene was Vasili Pichul’s Little Vera, released in 1988.
56 According to some historians, the institutionalization of glasnost also sanctioned its end. In fact, by 1990 there 
was no longer talk of glasnost but of now-won freedom of speech and officially independent media. Instead, the 
term glasnost tended to refer to that gradual path, begun in 1986, that led to the 1990 legislative measures (see 
Daphne Skillen, Freedom…, p. 152). 
57 For the full English text of the Decree, see Appendix 1 by Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television 
and the Law…, pp. 335-337.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

218

vision centers to be registered with the public authority. However, this 
simple bureaucratic requirement concealed a much more complicated 
practical one: private funds had to be used to set up and register a private 
television station, without any kind of public funding, and this was some-
thing very few could afford.

Article Three sanctioned that public television should also be organized 
independently of any political organization: «Monopolization of television 
space by either party, political current or group is inadmissible». This too 
was a first since, as we have seen, Soviet television prior to glasnost had 
always and exclusively played the role of amplifier for Party directives and 
propaganda.

Article Four provided for a reorganization of Gosteleradio «for the fullest 
and freest manifestation of the creative potential of its employees and the 
strengthening of democratic principles». The reorganization envisioned a 
move to a market system with profit possibilities and self-financing.

Finally, Article Five announced, as part of the conversion of the Soviet 
war industry to non-military purposes, that the new Gelikon and Energia 
satellite systems would be used to increase the number of television and 
radio channels across the entire Union.

This Presidential Decree was the first step toward the institutionalization 
of glasnost, but the big leap was made with the «Law on the Press and Oth-
er Mass Media»,58 passed by the Supreme Soviet on June 12 and officially 
entered into force on August 2, 1990. Unlike the previous month’s Decree, 
this law was the result of a long political discussion and was more specific 
in its articles. The Law consisted of thirty-nine articles and can be said to 
have officially sanctioned the end of censorship in the Soviet Union; its 
main goal was in fact to abolish GLAVLIT, the state body in charge of cen-
sorship in the country. I consider it appropriate, because of its revolution-
ary importance in the history of media and mass information in the Soviet 
Union, to quote Article One of this Law in full:

58 For the full English text of the Act, see Appendix 2 by Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television 
and the Law…, pp. 338-349.



Nicholas Conti

219EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

The press and other mass media are free. 

Freedom of speech and freedom of the press, which are guaranteed for 
citizens by the Constitution of the USSR, consisting of the right to express 
opinions and beliefs, to seek, select, receive and disseminate information 
and ideas in any form, including the press and other mass media.

Censorship of mass information is not allowed.

The second article specified that mass media referred not only to the 
press but also to television and radio. With Article Three, the Law allowed 
local and regional television stations to broadcast in languages other than 
Russian, while Article Four, as already stated in the Presidential Decree, 
stipulated that each medium would have a separate legal identity, with the 
goal that the media would achieve their own economic self-sufficiency by 
following market laws.

The fifth article placed limits on the new freedom of expression, averting 
its abuse; it was forbidden to: publish information containing state secrets, 
incite violent change in the Soviet state system, propagate racial or re-
ligious violence and intolerance, broadcast pornographic material, incite 
criminal acts, and violate the privacy of individual citizens. In addition, 
Article Twenty-six allowed citizens to sue media outlets if false news was 
published about themselves, and the medium in question was obliged to 
publicly deny what had been previously published. This happened, for ex-
ample, when Leningrad television accused Egor Ligachev of corruption 
and was sued by the latter for libel.59

Another article that brought about a momentous change was Article Sev-
en, which formalized the end of state, and thus CPSU, control over the 
media: «Monopolization of any mass media (press, radio, television, or 
other) is not permitted».

Articles Twenty-nine through Thirty-two went on to create the status of a 
«journalist», defining their powers, rights, and duties. In fact, until before 
glasnost, investigative journalism on a Western model did not exist in the 
Soviet Union, and so-called «journalists» were mere officials charged with 
reporting on Party directives.

59 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 318.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

220

Regarding foreign media, Article Thirty-three provided that Soviet cit-
izens had the right to access information from foreign sources, including 
television and radio broadcasts and the press.

The Media Law of 1990 was a true Revolution and was the triumphant 
end point of the great ride that glasnost managed to take in just four years, 
starting from an uncertain beginning on the eve of Chernobyl accident and 
arriving at an institutionalization that included unprecedented liberaliza-
tion, both in political and economic terms.

Against this backdrop, some television shows decided to turn into inde-
pendent production companies. Among them was Telekompanija VID, also 
known as VIDgital or simply VID, founded by Vladislav List’ev and the 
other cast members of Vzglyad on September 30, 1990; the name VID is in 
fact an acronym that stands for Vzglyad I Drugie («Vzglyad and Others»). 
VID is still one of the leading television production groups in Russia and 
makes numerous programs for a variety of channels. Its logo, which con-
sists of a CGI reconstruction of the mask of Chinese Taoist philosopher 
Guo Xiang, has become very famous.

7.	 The authoritarian turn of 1991 and the «January Events» in 
Lithuania

The positive situation that had emerged in those years regarding media 
liberalization took many steps backward in 1991, the annus horribilis for 
Gorbachev and his reforms. While glasnost had successfully brought the 
Soviet media to an unprecedented level of freedom, the economic reforms 
of perestroika were not yielding the hoped-for results; indeed, according to 
some historians, the General Secretary’s main mistake was precisely that 
he focused more on political and democratic reforms than on economic 
ones, in contrast to what the Chinese Communist leadership was doing at 
the same time.60

 Citizens were becoming impoverished, consumer goods continued to 
be in short supply, increasingly strong centrifugal pushes were moving 
the republics of the Union towards independence, and support for Gor-
bachev’s policies was diminishing. «The only thing that was accelerated», 
Hans Modrow argues, «was the instability of the economy and society as 

60 Ennio De Simone, Storia economica. Dalla rivoluzione industriale alla rivoluzione informatica, Milano, 
FrancoAngeli, 2006, p. 309.



Nicholas Conti

221EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

a whole. [...] There was a lack of stimulus at the social level, no tangible 
improvements in incomes and material well-being. Democracy alone was 
not enough».61

Gorbachev was in a middle position between Eltsin’s radical liberal 
democrats and Ligachev’s conservatives, and he understood that it was 
necessary to choose sides in order not to be caught between the hammer 
and the anvil. It was in this context that Mikhail Gorbachev’s conservative 
turn, at the end of 1990, took place. The General Secretary entrusted key 
government and army posts to conservatives, prompting a quick reaction 
from Shevardnadze, who resigned as foreign minister on December 20, 
1990, claiming that dictatorship was returning to the Soviet Union.62

Gorbachev also aimed to regain total control of the media and person-
ally fired Michail Nenashev as head of Gosteleradio, replacing him with 
loyalist Leonid Kravchenko, who as soon as he took office, on November 
14, 1990, declared in no uncertain terms: «I have come to fulfill the will 
of the President».63

On December 28, 1990, just five months after the enactment of the Me-
dia Law, censorship returned to the Soviet Union: Kravchenko banned 
the airing of Vzglyad’s New Year’s Eve episode, justifying the ban on the 
grounds that it was inappropriate to discuss the resignation of former min-
ister Shevardnadze. On January 10, 1991, amid general anger and amaze-
ment, an order was then signed to indefinitely suspend the production and 
broadcasting of the show.64 Thus Vzglyad, the television symbol of glas-
nost, had been officially censored by the authority.

But the point of no return was reached on January 13, 1991, in Vilnius, 
in the events that are remembered in Lithuania as Sausio įvykiai («January 
Events»). The Lithuanian RSS had declared its independence from the So-
viet Union on March 11, 1990, and in the following months ethnic tensions 
between Lithuanians and Russians living in the country had escalated.

On January 8, 1991, the Lithuanian pro-Soviet Jedinstvo («Unity») 
movement organized a demonstration in front of the Supreme Council of 
Lithuania and attempted to storm the Parliament building. The next day 

61 Hans Modrow, La perestrojka…, p. 175.
62 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 322.
63 Daphne Skillen, Freedom…, p. 154.
64 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 323.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

222

several Soviet military units entered Lithuania under the pretext of ensur-
ing constitutional order. A series of actions by Soviet troops and minor 
clashes with civilians followed over the next few days, but it all culminated 
at 2 a.m. on January 13 when Soviet special troops stormed the Lithuanian 
national television center in Vilnius to prevent the broadcasts of a televi-
sion station increasingly aligned in favor of Lithuanian independence.65 
This reconfirms the absolute centrality of mass media in the history of the 
Soviet Union’s final years.

An unarmed crowd rushed around the Vilnius TV Tower to prevent it 
from being taken, but the Soviets began firing into the crowd, resulting in 
fourteen deaths and more than eight-hundred wounded. Images of the mas-
sacre went around the world, but nevertheless Vremya brought his viewers 
a different version: it was not Soviet troops who opened fire, but citizens 
outside the TV center on the orders of the president of Lithuania and Saju-
dis, the independence movement.66

Aleksandr Nevzorov rushed to Vilnius to film a documentary, overt-
ly pro-Soviet, about the events of those days. The film aired on the first 
channel of Central Television under the title Nashi («Ours»).67 The doc-
umentary presented the Soviet troops as heroes who had protected the 
Russian-speaking population and restored order in Lithuania, and it was 
denied that they were responsible for the fourteen deaths. It came as a 
shock to many viewers to see Nevzorov openly siding with soldiers who 
had opened fire on civilians, and the journalist lost much of the popularity 
he had gained in previous years with his show 600 sekund.

However, not all Soviet media reported the official Kremlin version. 
For example, the headline on the front page of Moskovskiye Novosti was 
«Bloody Sunday», and immediately below it was the statement of the 
newspaper’s board of directors titled «The crime of a regime that doesn’t 
want to leave the stage».68

On January 16, Gorbachev attempted a desperate move and proposed to 
the Supreme Soviet to suspend the Media Law that had gone into effect 
the previous August, but failed. Meanwhile, Gosteleradio banned all news 

65 Daphne Skillen, Freedom…, p. 155.
66 Ibid, p. 256.
67 The documentary can be viewed in its entirety (in Russian) on Nevzorov’s official YouTube channel at the 
following link https://www.youtube.com/watch?v=SFo-hbTGbPY&t=818s.
68 Daphne Skillen, Freedom…, p. 157.

https://www.youtube.com/watch?v=SFo-hbTGbPY&t=818s


Nicholas Conti

223EURAS Journal of Social Sciences - Volume 2 Issue 2 - April - 2022 (201-224)

programs from talking about the events in Vilnius, forcing them to present 
the official Party version. There were numerous popular protests, extolling 
Kravchenko’s resignation and the airing of Vzglyad, which despite the ban 
continued to occasionally come out in videotapes personally produced by 
Aleksandr Politkovsky in his apartment.

Tatyana Mitkova, a reporter for TSN, a new television news program, 
refused to read the official Party version of the clashes in Lithuania. At that 
point, Gosteleradio Vice Chairman Petr Reshetov threatened: «If you don’t 
read it, we will close TSN»; Mitkova replied: «Then bring in one of your 
reporters». And so it was done. Reading the news, according to the official 
Kremlin version, was a government spokesman.69

From February 6, 1991, when Gorbachev announced a referendum for 
March 17 regarding the preservation of the Soviet Union, a huge and un-
usual one-way television propaganda campaign began in favor of Gor-
bachev’s position, whose speeches were broadcast in their entirety. Thus, 
by early 1991, after five years of glasnost, Soviet television was back to 
broadcasting exclusively according to the precise wishes of the Kremlin. 
Eltsin, for his part, accused Kravchenko of denying him access to numer-
ous television shows during the referendum campaign.70

Having failed to suspend the Media Law, on February 8 Gorbachev is-
sued a Presidential Decree that effectively abolished Gosteleradio, trans-
forming it from a government commission to an autonomous state-owned 
company, which took the name «All-Union State Television and Radio 
Broadcasting Company»;71 at the head of the company Gorbachev con-
firmed Leonid Kravchenko. With this decree Gorbachev secured total con-
trol over the state media. In fact, the new organizational structure gave 
the chairman of the corporation far greater powers than the chairman of 
Gosteleradio: Kravchenko in his new position was no longer required to 
consult either the government or the Party and was personally answerable 
only to the President of the USSR, i.e., Gorbachev. The Decree of Febru-
ary 8, 1991 ended the media autonomy that had been institutionalized the 
previous summer and officially brought media control back into the hands 
of the Kremlin.

69 The story is recounted in Moskovskye Novosti January 20, 1991.
70 Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television and the Law…, p. 324.
71 For the full English text of the Decree, see Appendix 3 by Michael J. Bazyler and Eugene Sadovoy, Television 
and the Law…, pp. 350-351.



The changes in Soviet television in the years of Gorbachev’s reforms

224

The economic and political situation in the Soviet Union continued to 
worsen, and Gorbachev had realized that most of the media, especially the 
television ones, were openly siding with Eltsin’s radical faction and us-
ing free speech to discredit the government and perestroika; therefore, the 
General Secretary opted for a conservative turn and by centralizing media 
power in his hands attempted to stifle the opposition. But by then glasnost 
had taken root everywhere and the Soviet population had never been so 
informed and aware, and thus this move by Gorbachev only further dimin-
ished his popularity.72

72 Ibid, p. 330.


	_GoBack

